nedeľa 19. decembra 2010

Ďumbier lekársky - Zázvor

Zázvor je vlastne koreň rastliny s názvom ďumbier lekársky, využíva sa na mnohé účely. Neodporúčal by som ho konzumovať v surovom stave, pretože je dosť pikantný. Postrúhaný a nasušený zázvor možno použiť ako korenie, väčšinou do indických jedál. Zázvor má mnoho priaznivých účinkov na organizmus. Podporuje tvorbu slín a chuť do jedla, pôsobí proti nevoľnosti, pomáha pri trávení, pri nadmernej plynatosti, nadúvaní a kŕčoch, pôsobí protizápalovo, odbúrava zbytočný cholesterol, pôsobí ako prevencia proti chrípkovým ochoreniam, pri črevnej chrípke, či pri bolesti hlavy. Svojimi účinkami pôsobí proti šíreniu pre organizmus nežiadúcich baktérií. Ako sami vidíte, tento koreň je priam zázračný. Zázvor je vhodné prijímať v podobe čaju, i keď som sa dopočul, že niekto ho zavára. Dokonca sa v špecializovaných obchodoch predáva kandizovaný. My so Zuzkou sme sa rozhodli pre čaj. Samozrejme sme nepoznali potrebné množstvo. Celý koreň (asi 12 cm), samozrejme neolúpaný, som postrúhal na hrubom strúhadle a zalial asi 1,5 litrom vody. Čaj vychladol, precedil som ho a ochutnal. Až vtedy som pochopil, že naše dávkovanie bolo asi prehnané. Čaj som síce vypil, ale štípalo ma až za ušami. Musím povedať, že to bol naozaj silný zážitok. A ako to malo vyzerať? Asi dvojcentimetrový kúsok zázvoru očistíme a postrúhame. Zalejeme litrom vody a necháme vylúhovať. Potom osladíme medom a citrónom a čaj je hotový. Síce som ho v takomto pomere ešte neskúšal uvariť, ale k zázvoru sa určite vrátim. Zázvor vraj pôsobí aj proti rakovine, čo nie je na zahodenie. Ak máte so zázvorom nejaké skúsenosti, nebojte sa a napíšte. Budem sa tešiť na nové recepty... :D

0 komentárov:

Zverejnenie komentára