piatok 2. júla 2010

Ovocné kompóty

Som niekde pred nejakým časom čítal, že jesť zaváraniny vo veľkom štýle nie je zdravé. Nevedel som prečo. Teraz to už viem. Babka bola v lese a priniesla nám veľa čučoriedok (borovky, jaforky), ktoré sme sa rozhodli naložiť. Ako na to? Najprv musíme umyť sklenené fľaštičky, ktoré nám zvýšili po tatárskej omáčke, horčici a podobných produktoch balených v sklenenej fľaši. Potom si urobíme nálev. Nálev pozostáva z cukru a vody, pričom pomer je 1 kilogram cukru / 1 liter vody. Nálev prevaríme. Do fľaštičiek nasypeme čučoriedky a víčka poriadne pritiahneme. Sú dva druhy víčok, prvý typ je skrutkovací a druhý nasadzovací. Ja som pri mojom prvom zaváraní použil skrutkovací typ, ale k nasadzovaciemu typu sa určite tiež zanedlho dostanem. Utesnené fľaštičky s čučoriedkami dáme do hlbšieho hrnca, do ktorého načerpáme vodu tak, aby bola asi jeden centimeter pod víčkom a necháme to prevrieť na približne 10 minút. Potom fľaštičky s čučoriedkami vyberieme z vriacej vody a položíme ich na pripravenú utierku víčkom smerom nadol. Môže sa stať, že víčko nechytilo a na utierku nám vybehla šťava z fľaštičky. V takomto prípade som fľaštičku ešte raz poriadne utesnil víčkom a vrátil som ju do vriacej vody na približne päť minút a neverili by ste, že to fungovalo. Na druhý pokus už fľaštička netiekla. Klamem. Dal som zavariť sedem fľaštičiek a tri z nich boli bezchybné po prvom varení. Štyri tiekli. Po druhom pokuse tiekla už iba jedna. Nakoniec som zistil, prečo tečie. Víčko bolo už dosť vybehané a pri silnejšom dotočení sa pretočilo. Víčko som vymenil a fľaštičku hodil do varu na približne tri minútky. Podarilo sa. Fľaštičky nechám vychladnúť a označím ich ako 2010/1, 2010/2 a 2010/3. To aby som vedel, ktoré sa varili najdlhšie a ktoré najkratšie, respektíve z ktorej strany mám začať konzumáciu. :D

Rada pre začiatočníkov: Takýmto spôsobom môžeme zavárať rôzne ovocie od čerešní, sliviek, hrušiek, jabĺk až po čučoriedky, ríbezle, jahody, či maliny a černice. Pred zaváraním ovocie poriadne umyjeme, pripadne olúpeme a odkôstkujeme.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára