sobota 22. mája 2010

Palacinky a lievance

Už dlhú dobu som mal chuť na niečo sladké... Ale nie na keksy, cukríky, či čokoládu, ja som mal chuť na palacinky. Lenže som nevedel ako na to. A bolo to také jednoduché. Na prípravu palaciniek potrebujeme:

1 x mlieko
1 x múka (v našom prípade bezlepková)
1 x cukor (najlepšie vanilkový alebo škoricový)
1 x vajce
1 x olej

Takže postup je následovný. Do nádoby nalejeme približne 1/2 litra mlieka, pridáme jeden balíček cukru, vajce a celé to zahustíme múkou. Poriadne premiešame, aby nám v palacinkovej hmote nevznikli hrudky. Na panvicu nalejeme pár kvapiek oleja a zmes po polievkových naberačkách nalievame na rozpálenú panvicu. Po chvíli budeme musieť polovične upečenú palacinku obrátiť. Nastáva chvíľka pravdy... Odborníci môžu prehadzovať rovno na panvici, my ostatní pekne opatrne presunieme polovične upečenú palacinku na plytký tanier a za jeho pomoci ju preklopíme na druhú stranu. Palacinka je po chvíli hotová. Takto pokračujeme aj so zvyšnou palacinkovou hmotou. Hotové palacinky podávame s lekvárom alebo nutelou, posypané mletými orechmi, poliate karamelom alebo čokoládou a postriekané šľahačkou.

Rada pre začiatočníkov: Palacinky sa dajú naplniť sladkou tvarohovou zmesou. Tvarohová zmes je vlastne vymiešaný tvaroch so škoricovým cukrom a najemno nastrúhanou citrónovou kôrou.

Bolo to celkom jednoduché, čo? Podobne sa pripravujú aj lievance, do tých sa však pridáva aj droždie a štipka soli a cesto sa necháva asi 1/2 hodinky kysnúť. Niekedy dávno sme so Zuzkou kupovali zmes na bezlepkové palacinky v Kauflande. Bola to prášková zmes, ktorá sa iba rozriedila mliekom. Keby som vtedy vedel, že výroba palaciniek je taká jednoduchá, tak by som tú zmes nebol nikdy kúpil. Chuť palaciniek je možné vylepšiť pridaním určitých prísad do palacinkovej zmesy. Môže to byť nahrubo postrúhaný banán, či jablká. Zaujímavé palacinky môžu byť aj palacinky obohatené o sušené hrozienka.

Ako pikošku musím uviesť, že v našom meste boli dva pokusy o vytvorenie palacinkárne. Obe palacinkárne zaznamenali iba krátku existenciu, pričom prvá z nich nebola tak čisto palacinkáreň. V tej, palacinky-vyrábajúcej reštaurácii som si raz dal aj palacinku, ktorá bola urobená nie na sladko, ale na slano. Nebola zlá, ale nestihol som si vypýtať recept. Teraz je už neskoro... Škoda :D

3 komentárov:

Janko povedal(a)...

Musím ešte dodať, že dnes som jedol palacinky s pudingom. Mňam. Vrelo odporúčam... :D

Michaela povedal(a)...

Drahy Janko, paci sa mi tvoj blog a ako kucharka uvadzam jeden recept na lievance, ktore nepotrebuju kysnut (teda sa pripravuju bez drozdia):
1 biely jogurt
1 vajicko
1 vanilka
1 KL sody bikarbony
1/2 PL praskoveho cukru
5 lyzic polohrubej muky

Je to tak davka pre 2-3 ludi a do cesta tiez mozes pridat napr. pomarancovu koru alebo skoricu, co pekne ozvlastni chut. Odporucam vyskusat. :)

Janko povedal(a)...

Milá Michaela, ďakujem za príspevok, recept určite vyskúšam. Si živým dôkazom toho, že tento blog číta aj niekto iný ako ja alebo Zuzka. Ďakujem :D

Zverejnenie komentára