nedeľa 23. mája 2010

Hríbová praženica

Nie som chválenkár, ale dnes sa vám musím s niečim pochváliť. Práve dnes (pozrite sa prosím na dátum príspevku), som po prvýkrát v tomto kalendárnom roku našiel jedlé hríby. Hríby (po latinsky Fungi) sú výbornou potravinou, ktorú máte prakticky zadarmo. Stačí si obuť čižmy, vziať košík a vreckový nožík a nájsť nejaké spoločenstvo stromov, inak zvané aj les. Musím povedať, že hríby sa čo sa týka konzumu delia na jedlé, nejedlé a jedovaté. Aké si nazbierate závisí len a len od vás. Ja osobne zbieram iba pár druhov hríbov. Zbieram hríby zvané kozáky (brezový, osikový,...), dubáky, kuriatka a podpňovky. Tieto hríby si so žiadnymi jedovatými hríbami nepomýlim. Nepohrdnem ani masliakmi, tie je však potrebné pred úpravou olúpať. Samozrejme, že nepohrdnem ani baraňou hlavou, ale tento druh hríbu sa mi podarilo nájsť iba raz. Šampiňóny a hlivy sa zbierať neodvážim. Radšej si ich kúpim v pekných balíčkoch v obchode. Bedľu som ešte v živote nejedol... Čerstvé hríby sa nesmú uchovávať v igelitových vreckách, pretože sa môžu zapariť, to je jav, pri ktorom sa aj z jedlých hríbov stávajú jedovaté. Čerstvé hríby sa prenášajú výlučne vo vzdušných papierových sáčkoch alebo v košíkoch. Ako tak pozerám, celkom dobre som sa rozpísal... Ako som povedal na začiatku, dnes som našiel päť hríbov. Zuzka bola šťastná, pretože obaja máme hríby veľmi radi. Rozhodli sme sa, že si doma spravíme hríbovú praženicu. Neviete ako sa taká praženica robí? Tak počúvajte... Potrebujeme:

5 x jedlý hríb
1 x cibuľa
1 x čierne mleté korenie
1 x soľ
2 x vajce

Keď sme došli domov, tak som nazbierané hríby očistil (boli sme totiž iba na prechádzke, takže som nemal so sebou nožík). Všetky boli krásne čisté, žiaden červík ani muška. Pokrájal som ich na malé kúsky a dal obvariť. Nazbierané hríby stále obváram. Niekto to nerobí, ale je to dobrá vec. Do hrnca dám trochu vody, do nej trochu soli. Na minútku nechám hríby povariť. Potom ich scedím a sú pripravené na ďalšiu tepelnú úpravu. Na panvicu som dal trochu oleja, na ktorom som popražil najemno pokrájanú cibuľu. Keď bola cibuľa podobná sklu, tak som k nej pridal obvarené hríby a chvíľu ich pražil. Hríby som posolil a pokorenil. Nakoniec som pridal dve vajcia, ktoré som s hríbovou masou vymiešal. Jedlo bolo hotové a podľa Zuzkinho spokojného pohľadu súdim, že aj chutné. Hríbom sa v budúcnosti plánujem podrobnejšie venovať, ozvem sa, keď nazbieram ďalšie. :D

0 komentárov:

Zverejnenie komentára