pondelok 10. mája 2010

Syr a tvaroh

Píšem o syrovej omáčke a vôbec si neuvedomujem, že som ešte stále nenapísal ani slovko o syre. Teraz to však napravím. Syr je totiž mliečny produkt, ktorý musí naša chladnička v tej, či onej forme stále obsahovať. Syr sa vyrába zrážaním mlieka syridlom alebo kyselinou mliečnou. Na prípravu sa používa mlieko kravské, ovčie, kozie či dokonca mlieko kobylie. Syr sa konzumuje surový, varený, pečený, údený i vyprážaný, konzumuje sa buď čistý alebo s rôznymi prílohami. Za klasický syr považujem syr s názvom Eidam. Predáva sa v podobe syrových tehál zabalených v červenom igelitovom obale. U nás sú tieto syry zastúpene dvoma výrobcami, Humenskou a Michalovskou mliekárňou. Michalovská tehla Eidam je však podľa môjho skromného názoru chuťovo lepšia. Ementál je podobný Eidamu, ale vizuálne je odlišný, pretože obsahuje vzduchové diery vo veľkosti lieskových, až vlašských orechov. Je to syr, aký si predstavím pri slove syr. Jedná sa o veľmi kvalitný a chuťovo vynikajúci syr. Parmezán je veľmi tvrdý a samozrejme aj drahý syr, ktorý sa predáva väčšinou už nastrúhaný. Nebudem sa pri každom syre rozpisovať o jeho výrobe, pretože každý druh syra má odlišnú receptúru a špecifickú formu prípravy. Ide o tradičné postupy, ktoré sú vždy iné. Mozzarella je ďalším typom syra, ktorá sa predáva vo forme loptičiek uložených do srvátky v igelitových sáčkoch. Jedná sa o mäkký syr, ktorý sa používa ako prísada do zeleninových šalátov. Moje dve najobľubenejšie značky syra sú Brie a Camembert. Ide o plesnivé syry. V prvom prípade ide o syr s naočkovanou plesňou v celom objeme (podobný je aj syr s názvom Niva) a s plesňovou kôrou podobnou bielej penicilínovej plesni. Brie môže niekedy zapáchať po čpavku (podobne ako Olomoucké syrečky), takže niektorých konzumentov tento fakt dokáže od konzumácie veľmi rýchlo odradiť. Naopak, Camembert vonia krásne za bylinkami a hubami. Patrím k milovníkom syra okejkoľvek značky, ale predsa mám aj ja dve značky, ktoré veľmi často konzumovať nemusím. Ide o Goudu a Čedar. Tieto dva druhy syra sú totiž trochu nasladlé, čo mi veľmi nepasuje. Inak, musím povedať, že sú nasladlé väčšinou v prípade, keď nie sú úplne dozreté. Môj prípad je taký, že asi som úplne dozretý syr týchto dvoch druhov ani nekonzumoval. Ako som už uviedol, najradšej mám čerstvý roztekajúci sa Camembert. V obchodnom dome s názvom Lidl dostávajú tento syr aj nakladaný v oleji, ale podľa mojich chuťových pohárikov to už nie je ono, pretože je syr je taký mľandravý a rozmočený. Ale podľa viacerých ľudí v mojom okolí sa tomuto nakladanému Camembertu nič nevyrovná. Nedá mi ešte nespomenúť tvaroh. Tvaroh je taktiež mliečny produkt, bielej farby, smotanovej chuti. Vzniká zrážaním kazeínu, čo nie je nič iné ako mliečna bielkovina. Názvom tvaroh sa označujú všetky nezrelé syry pripravované z odstredeného kravského mlieka. Myslím, že som rámec tejto témy vyčerpal, preto sa s vami lúčim a ďakujem za pozornosť. Ostaňte nám verní :D

0 komentárov:

Zverejnenie komentára