pondelok 10. mája 2010

Víno a pivo

Víno je mojim obľúbeným nápojom. Nielen mojim, ale i Zuzkiným, samozrejme. Aby si nikto nemyslel, že patríme medzi alkoholikov, musím uviesť, že víno pijeme príležitostne, ale fľaša vína v našej domácnosti nesmie chýbať. Nie sme totiž milovníkmi tvrdého alkoholu. Možnože raz za čas neuškodí pohárik kvalitného burbónu alebo whisky, ale to už je iná pesnička. Vráťme sa k vínu, po latinsky vínum. Víno sa vyrába kvasením vylisovanej hroznovej šťavy. V obchodoch sa môžeme stretnúť aj s ovocným vínom, ale toto víno by som za víno nepovažoval. Takýto mok u mňa osobne spadá do lacnej kategórie s elegantným názvom Čučo. Značke Čučo sa odmietal ďalej venovať. Podľa farby poznáme tri druhy vína. Víno červené, biele a ružové. Osobne patrím k milovníkom červeného vína. Biele nepijem, k ružovému vínu som sa dlho nedostal. Až jedného dňa som sa dostal k drahej kvalitnej fľaši ružového vína značky, ktorej synonymom je slovo prestíž a musím povedať, že to bol humus. Ďalšie delenie vína je na víno tiché a šumivé. Podľa obsahu zvyškového cukru sa tiché vína delia na suché, polosuché, polosladké a sladké. Šumivé vína sa podľa obsahu zvyškového cukru delia na prírodne surové, obzvlášť surové, surové, obzvlášť suché, suché, polosuché a sladké. Ďalej sa víno delí podľa odrody, spôsobu úpravy a kvality. Ide o siahodlhé delenia, z ktorých väčšinu nepoznám a bežnému človeku ani nič extra nedokážu povedať. Ešte jedna vec, ktorá ma napadá v súvislosti s vínom je slovko mušt. Je to šťava z vylisovaného ovocia, najčastejšie hrozna a jabĺk. Môže byť ochutená cukrom. Z muštu sa vyrába nápoj podobný vínu a nazýva sa burčiak. Burčiak je zdravý a chutný nápoj, osobne mi chutí aj biely aj červený, čo o víne povedať nemôžem. Víno (ale aj čaj), obsahuje látku zvanú trieslovina. Prečo je konzumácia, predovšetkým červeného vína zdravá? Dovolím si urobiť citáciu:
Triesloviny (taníny) sú chemicky rozmanité látky, ktoré sa prirodzene vyskytujú vo víne. Pochádzajú zo šupiek, stoniek a zrniečok hrozien - vďaka spôsobu výroby červeného vína, kedy pomleté hrozno kvasí v mušte, sa ich násobne viac vyskytuje práve v červenom víne. Do vína sa dostávajú počas kvasenia a rozpoznáme ich podľa natrpklej chuti vína. Delíme ich na hrubé či dráždivé a jemné prípadne zamatové. Do vína sa môžu dostať i z drevených sudov. Triesloviny obsahujú antioxidanty a pôsobia na organizmus blahodárne. Okrem antibakteriálnych účinkov posilňujú imunitný systém, znižujú krvný tlak a riziko vzniku nádorov.
Dúfam, že sa na mňa autori nehnevajú, urobím im aspoň reklamu. Citovanú informáciu som našiel na stránke zaoberajúcej sa vínom s názvom www.akevino.sk. Ak má niekto záujem dozvedieť sa ďalšie informácie (a nie je ich málo), rovno teraz, priamo z tohto článku si na nich kliknite. :D Musím sa priznať, že nepatrím k degustátorom, ktorí vedia každým dúškom porozprávať iný príbeh. Najčastejšie v Tescu nakupujeme suché červené víno balené po šiestich fľašiach v igelitovom obale. Ide o vína s názvom Modrý Portugal, Frankovka Modrá a Svätovavrinecké. Sú to oblastné vína, myslím, že Malokarpatskej oblasti. Spoznáte ich už zďaleka podľa etikety v hornej časti ktorej sa nachádza obrázok vinice, stred etikety je maslovožltý a okraj je myslím fialovočierny. Občas robí Tesco na nieto vína akciu, ktorú vieme využiť. Akurát tieto tri druhy som si dovolil porovnať, no nedošiel som k nijak prekvapivému záveru. Chuťovo sú všetky veľmi podobné. Najtrpkejší je Modrý Portugal, najsladšie Svätovavrinecké. Zlatý stred je Frankovka Modrá. Toť môj prieskum. Najčastejšie pijeme červené víno s Coca colou, Pepsi colou alebo Kofolou v pomere jedna k jednej. Taktiež bolo pre mňa tajomstvo nájsť rozdiel medzi Coca colou a Pepsi colou. Kofola je už samozrejme kafé iné... Opäť výňatok z prieskumu, Coca cola je sladšia, toť vsio. Nedá mi nespomenúť jednu veľmi chutnú značku a tou je J. P. Chenet, túto značku červeného vína vám vrelo odporúčam. :D Ešte jedna vec, a tou je denná dávka. Odporúčaná denná dávka lekármi a vedcami je 1-2 decilitre červeného vína denne. Dobrá správa je tá, že červené víno napomáha tvorbe červených krviniek a udržuje krvný obeh zdravý a pružný. Zlá správa je tá, že je štatisticky dokázané, že ľudia, ktorí sa po dobu minimálne 10 rokov riadili prvou správou, sú po štyridsiatke oveľa náchylnejší na infarkt a majú problémy s vysokým krvným tlakom. Cestu po ktorej budete kráčať si však volíte iba vy sami... :D Nedá mi nespomenúť ešte jeden alkoholický nápoj, ktorý tvorí akýsi antityp k vínu. Je ním pivo. Pivo sa vyrába z obilného sladu, vody, chmeľu a pivovarských kvasiniek. Varenie piva objavili už prastaré národy a v tradícii varenia piva ľudia pokračujú dodnes. Na svete je približne 5000 pivovarov, v ktorých sa vyrába viac ako 15000 značiek piva. Aby som urobil reklamu aj Wikipédii (keď som už s tým začal), uvádzam odkaz, na ktorom nájdete zoznam značiek piva z celého sveta. Poznáme dva druhy piva, pivo svetlé a pivo tmavé. Tmavé si raz za dlhý čas viem kúpiť, ale je veľmi sladké. Tak ako som písal pri víne, že ho pijeme v pomere víno : cola = 1 : 1, tak podobne sa pije aj pivo spolu so Sprite alebo Colou (hlavne dievčatá). So Sprite sa pije aj biele víno, ale väčšinou sa robia striky s čistou minerálkou. Nielen víno, ale aj pivo obsahuje mnoho vitamínov (thiamin, riboflavin, pyridoxin, niacin a kyselina listová) a minerálov (draslík, sodík, vápnik, fosfor, horčík a kremík), ktoré blahodárne pôsobia na ľudský organizmus. Samozrejme treba vedieť odhadnúť množstvo. Pivo pôsobí blahodárne aj na obličky a celú vylučovaciu sústavu. Je totiž močopudné. Raz za dlhý čas si viem dať malé pivo k obedu, aj to iba v ázijskej reštaurácii, do ktorej sa v poslednej dobe dostávam veľmi málo, keďže v našom meste takúto reštauráciu prednedávnom zrušili. No nič, budem si musieť urobiť výlet do Košíc alebo Prešova. Nič iné mi asi neostáva... :D Možno sa práve teraz čudujete, prečo v tomto blogu o stravovaní spomínam aj alkoholické nápoje. Víno a pivom sa totiž veľmi dobre "splachuje" výdatný obed, taktiež sa používajú na podlievanie pokrmov pri varení, dusení alebo pečení, takže patria právom do potravinového rámca. I keď ja vínom a pivom väčšinou nepodlievam... Možno raz, ale to ukáže čas. Dokonca sa tieto nápoje k niektorým druhom jedál v niektorých reštauráciách priamo odporúčajú. :D

0 komentárov:

Zverejnenie komentára