štvrtok 6. mája 2010

Ryža

Ryža je rozhodujúcou potravinou na ďalekom východe. Ale čo u nás? U nás sa spotrebuje iba zlomok toho, čo čo sa spotrebuje v Číne, ale napriek všetkým tvrdenia ohľadom sporu mám rád ryžu-nemá rád ryžu, odvážim sa vysloviť tvrdenie, že práve ryža poskytuje 1/5 kalórií konzumovaných obyvateľstvom Zeme. Pre organizmus predstavuje až 40 percent energie. Poznáme 15-20 druhov ryže. Ryža sa u nás nepestuje, naživo som ju nikdy nevidel. Žiaľ. Osobne som sa stretol iba s ryžou guľatozrnou a dlhozrnou. U nás doma, ryža nesmie nikdy chýbať. Ryža sa predáva pod mnohými značkami, spravidla, čím drahšia ryža, tým lepšia. Ale treba povedať, že vo všetkých prípadoch ide stále o normálnu ryžu. :D Ryžu je možné kúpiť v kilogramovom sáčku (staré mamy takúto ružu pred použitím preberajú a zbavujú nečistôt), ale aj rovno nasačkovanú vo varných sáčkoch. Takúto ryžu mám najradšej, pretože jeden sáčok znamená dve porcie ryže. Raz sa mi podarilo naraziť aj na ryžu ochutenú, uloženú taktiež vo varnom sáčku, ale na moje veľké prekvapenie chutila rovnako, ako keď uvaríte varný sáčok s normálnou ryžou vo vode, do ktorej pridáte bujón. Osobne mám ryžu veľmi rád aj takú čistú, iba s jahodovým kompótom. Počul som, že pri nejakých tých diétach sa odporúča jesť ryžu surovú, asi jeden decilitrový pohárik do seba len tak vyklopiť a nechať účinkovať. Vraj ryža v trakte trochu nabobtná a zaženie pocit hladu. Aj to som skúšal (Pozor! Nie že by som trpel obezitou), ale predpokladaný pocit sa v mojom prípade nejak nedostavil. Ryža obsahuje aj niekoľko vitamínov (obsiahnutých vo vrchnej časti zrna), hlavne vitamín B. V ázii sa z nakvasenej ryže vyrába saké. Z ryžových pliev sa vyrába cigarerový papier. Ako sami vidíte, ryža je veľmi prospešnou rastlinou. Poznám ešte jeden typ ryže, v obchodoch sa s ňou môžeme stretnúť pod názvom Slovenská ryža. Chuťovo je taktiež výborná, až na to, že sa jedná o cestovinu. :D

0 komentárov:

Zverejnenie komentára